Alla inlägg under juli 2009

Av Maria - 31 juli 2009 16:07

Anna-Lena eller Bedarra Kat Von D som hon så fint heter, har nu varit här i några dagar och hon börjar känna sig som hemma, och jag börjar mer o mer involvera henne i de dagliga rutinerna. En av dessa är morgonpromenaden, det är inte världens enklaste sak att kombinera de vuxna hundarnas rörelsebehov med en liten valp, då dessa inte ska gå någon långpromenad på ca 1-2 timmar, men det går!!!

Ett dåligt väder stoppar ju inte det här gänget, hur hänger då en liten valp med i de vuxnas tempo???

Jo hänger är just vad hon gör ..... på ryggen på matte!!

här kan hon sova sött när hon blir trött, men emellanåt ......

.... så kan hon få utforska världen från marknivån

Och leka med de andra barnen, för med regn kommer...Vattenpölar!!

Så sist i är en.......

Av Maria - 31 juli 2009 14:52

Fick frågan om hur jag tränar in ett förbud som jag vill ska funka i alla lägen.

Jag får väl börja med att säga att det inte är helt lätt......fast det beror mkt på oss tvåbeningar!! Vi är sällan tillräckligt konsekventa, utan "slarvar" ibland och då är det den naturligaste sak i världen att hunden utnyttjar detta. Det mini-duques husse ville var att att valpen skulle lära sig att inte gå ut genom en port, även om det var mkt som lockade på andra sidan , och ibland tom folk som lockade på honom.En sak som är avgörande för att skapa en osynlig gräns som hunden inte passerar utan tillåtelse är rutiner,

och det är här vi två beningar ofta brister i våran roll.Vi lär in en rutin som tex att hunden alltid ska stanna och sätta sig innan man går över gränsen,men struntar i detta den dan vi är sena till middagen hos morsan då traskar vi över gränsen utan några invanda rutiner o regler och kan tom ibland bli irriterade på att hunden sackar efter......så var den gränsen utsuddad!!!Så i det läget får man ta en sur mamma om man vill ha en lydig hund Ska en osynlig gräns fungera måste vi alltid utan undantag följa de rutiner som vi lärt in som hjälp för att skapa den osynliga gränsen. Att vara kosekvent blir helt avgörande. Man kan vara konsekvent på två olika sätt.

Antingen så är man situationskonsekvent dvs att en och samma sak alltid gäller i en situation som tex att hunden alltid eller aldrig får ligga i sängen(vill man sova på en bädd av grus så gör man det....eller inte)om man därimot är signalkonsekvent(den skaran tillhör jag) så kan man tänka sig både och det är inte situationen(ligga i sängen) som avgör utan signalen jag ger dvs ett förbud eller tillåtelse att hoppa upp i sängen. Så för mig är ett nej ett nej även om hunden fick sova i sängen igår. För att lyckas skapa en osynlig gräns så måste man vara superkonsekvent så jag kombinerar de båda. vid våran grind ska hundarna alltid stanna och sätta sig ner, jag går alltid först över gränsen(situationskonsekvens) och dessutom krävs ett varsegod(signalkonsekvens) från min sida innan hundarna får passera.

Och det kräver en massa träning för att befästa detta. Jag kan tex ställa mig vid"gränsen" och kasta ut en boll för att få en chans att förstärka förbudet,( detta då jag tränat en längre tid och hunden "vet" att den ska stanna) att passera gränsen då hunden är på väg över använder jag mig av vatten i en påse eller skål (eller ngt annat ni skulle bara veta allt jag använt till hundträning)som jag kastar på hunden,vatten skadar inte men får hunden att stanna upp och avbryta det den tänkte göra, jag kan tom i detta läget ömka hunden lite "stackars dig blev du våt?? kom här o sätt dig (på rätt sida gränsen) så blir allt bra igen ska du se". Här är ett läge då den late tvåbeningen ibland ställer till det för sig i träningen genom att träna med en boll, hunden stannar (kors i taket) då blir husse så stolt att han säger varsegod till hunden att hämta bollen och utsuddad är gränsen!!! Är man riktigt konsevent så går man själv och hämtar bollen medans hunden sitter kvar på rätt sida och man får extra träning på "sitt kvar" dessutom.

För vid gränsen får ju aldrig hunden passera ut före husse.Detta går att träna på tusen sätt och det finns miljoner sätt att ställa till det för sig ,så vi lär återkomma till detta Frågor??


Till sist några bilder på miniduque fån husse:

En som både är söt när han sover och kan hålla tungan rätt i munnen, man skulle kunna tro att det var en tik!!

de blå ögonen gör det svårt för Duque att frånsäga sig faderskapet för denna kille

att gilla vatten ,det ligger i släkten !!

Av Maria - 29 juli 2009 21:21

Det har ju varit lite dött sen valparna flyttade och det har kännts som om vi saknat ngt, frågan var bara vad??

Nu vet vi!!!!

Vi har saknat en A-L

Så som den inte så svårövertalade matte som jag är ,fick mina hundar sin A-L. Så här kommer en liten bildpresentation på ANNA-LENA

Söt som socker

Att denna lilla pärla kommer att ta stor plats i bloggen framöver är en självklarhet!!

Att få fart på grabbarna var ingen utmaning för en A-L

Nu ska bara matte komma på var AV-knappen sitter på en A-L

Där satt knappen för att dra ner på hastigheten iallafall

och om inte annat tar det väl stopp mot kameran

Att se saker o ting ur en Anna-Lenas perspektiv är inte alltid så lätt....

en flygande start på den jaktleken

Hon har redan utvecklat en sorts syskonkärlek till sin "brother from a nother mother" Blixten

Det råder ingen tvekan att detta busfrö kommer att driva sin nya matte till vansinne, med jämna mellanrum

hon är iallafall väldigt snäll när hon sover...

....eller när hon ser ut så här

Så nu ska jag och Anna-Lena hålla tungan rätt i mun så vårt nya team blir en succe

Två grabbar som tycker att succen redan är ett faktum

Av Maria - 28 juli 2009 14:35

Det är lite tråkigt nu när det inte springer omkring sju små ullbollar o hittar på saker att sysselsätta en med. Jag tror att den som saknar valparna minst är mamma Elli,hon njuter i fulla drag av att bara ligga still o inte göra någonting.Pappa duque o lekfarbror Bengt-Urban därimot tycker att det är lite lite drag i Svalehult för tillfället

Så matte gör vad hon kan för att råda bot på detta med lite drag av annat slag

.....det gillar dom men det var ngt annat dom saknade mer.....

Så länge får man väl nöja sig med att pussa ihjäl en människovalp

Men som alla vet så är hämnden ljuv

Och efter att herrarna "dragit" ett par vändor i skogen som innehöll dypölar så fick människovalpen sin!! Det fick bli bad med tillhörande torkning med fön

Det verkar dock som båda gillade denna sysselsättning

Skönt att man har en hund som gör det man ber den om o en son som gillar att hjälpa till(båda stämmer iallafall ibland)

I detta fallet var båda mkt nöjda efter utfört uppdrag


Jag vill ju dock inte att mina hundar ska sakna någonting så vi får nog göra ngt åt den saken!! o se till att det blir fart här i Svalehult igen

jag vet precis hur vi ska göra det o snart vet ni det också, var så säker!!!



Nu väntar båda på att det ska

Av Maria - 22 juli 2009 11:24

jag har iofs en hel del åsikter om vädret som man kanske skulle vädra:) i bloggen,men denna överskrift har inget med klimatet att göra utan det är en hälsning från en av valparna vid namn Storm

Storm är en kille som funnit sig väl tillrätta i sitt nya hem o matte hade en kudde som var som gjord för en huskyvalp

han har skaffat sig många nya kompisar, vissa små....

... andra större!!

Han har behållt sin inställning att sova gör man lite varstans

Att stoppa huvudet i sanden kanske inte hjälper, men kul är det!!




Av Maria - 22 juli 2009 09:52

Genji har tre stora kärlekar här i livet

Den första är att sova

Den andra är stor o svart o heter Bertil

men akita som Genji är innebär att man inte gör vad som helst när andra tittar på utan pussas gör man lite i smyg. o lyckan blir ännu större när....

..man får åka till stranden o kolla in brudar...nej jag menar Bertil!

Men den största kärleken av alla är......

JOUNI o den är besvarad
Av Maria - 17 juli 2009 09:39

Nu har sista valpen flyttat hem till sin nya famillj och det är onekligen lite lugnar här hemma........ett tag i allafall.

Jag ska försöka skriva lite om träning tankar o tips som kanske kan vara till hjälp.

Vill ni att jag skriver om ngt särskilt tveka inte att ställa frågor i "kommentarer"

Livet med en valp är underbart, så njut!!


Av Maria - 16 juli 2009 21:23

Svaret på den frågan är att de härmar varandra och här hemma hos mig så finns två barn eller som jag också ibland benämner dom "halvmetersdjävlar"(dom förvandlas till detta då dom kommer i kontakt med vatten) Jag har dock ibland svårt att avgöra vem som lär vem vad!!

Se här:

vatten hundar o barn.....

och världens längsta tunga!! Också ett sätt att dricka på....

men vem var det egentligen som startade trenden??

det blev iallafall en hit!!

om jag kunde låta bli att rikta om strålen?? vad tror ni....

det är ju svårt att hålla i kameran samtidigt också,så ursäkten är klar.

Vem som lärt ut det här med att dyka i efter grejer har jag dock inga som helst funderingar över

Jag känner mig helt på det torra när jag anklagar B-U för att fört denna lilla ide vidare

Fast vem kan väl klaga på att han lärt valparna att fokusera på uppgiften och genomföra den oavsett miljö(torr beskrivning på en blöt uppgift)och ungarna är glada att traktorn kom upp ur plurret

Vad lyckas en annan lära ut då??

Ser ut som om sonen snappat upp ett o annat från förberedelserna inför en utställning

Ovido - Quiz & Flashcards