Direktlänk till inlägg 9 juni 2009

jag är inte bara huskyägare......

Av Maria - 9 juni 2009 11:10

jag är akitaägare också.

Det är kul att kunna studera olika raser och deras inställning till livet, mkt beror naturligtvis på individerna men en del saker kan man se som skiljer raserna åt. Som tex det här med föremålsintresse.Alla mina huskys springer mer än gärna efter grejer. Att dom sedan vid föremålet ökar farten och springer åt alla andra håll mot där jag står ,är också ngt dom har gemensamt.Akitorna står oftast kvar och ser föremålet dimpa i backen tittar lite frågande på mig och undrar- har du roligt matte??

Om man dock lyckas busa upp Akitorna tillräckligt för att springa ut och hämta grejen återvänder dom tillbaka till mig kortaste vägen och spottar föraktfullt ut leksaken vid fötterna på mig och ängnar en stund åt att få bort luddet i munnen.Ludd i munnen är under en akitas värdighet medans det för huskyna är ett sant nöje att plocka ut ludd ur leksaker och leka hemmagjord snöstorm.Nu till nästa skillnad.... om jag då tar upp tygleksaken (läs haren) och återupplivar den är jag GUD i husky ögon och dom springer ännu fortare efter den andra gången och nu ökar chansen att dom faktiskt ska återvända till mig ,jag kan ju utföra underverk!!

Gör man samma sak med akitorna dvs återupplivar haren nej! jag menar kastar iväg leksaken :) Så lunkar akitorna värdigt ut till den stöter men nosen mot den för att kolla om leksaken lever, men för säkerhetsskull så tar dom upp den och skakar den ordentligt så den aldrig !!! ska kunna springa mer iväg mer.Kommer tillbaka med en blick som tydligt talar om att om jag nu använder några magiska krafter som ger den livet åter och dessutom är dum nog att låta den smita iväg, ja då är det JAG SJÄLV som hämtar den också!! så huskys o akitor har same problems different solutions

det är det som gör dom så underbara!

Sen finns det ju alltid undantag som bekräftar regeln:

Genji, vatten ,en pinne och en husky som lurar i bakrunden

Pinne i vattnet ,Genji i vattnet och en husky med en annan lösning på problemet.

pinnen flyter, Genji flyter och huskyn funderar....

på om vattnet är kallt.....

Och vart pinnen tog vägen


Det hela redde upp sig på slutet då Genji kom i land och återfann värdigheten genom att skaka vattnet ur pälsen och spotta ut pinnen och rensa munnen från pinnbitar. 

 Han återfann dock aldrig pinnen! och blängde surt på mig,som  om jag hade ngt med det att göra?? men det är väl där huskyn kommer in i historien igen?!






 
 
Erica

Erica

11 juni 2009 10:25

Underbara valpar! Underbar blogg & superfina vuxna hundar.. :) Denna sida hamnar under favoriter :)

http://www.samokinas.se

 
Pelle

Pelle

11 juni 2009 12:36

Vilken go nalle Genji är!!
Det är alltid lika spännande att följa er på era äventyr och jag lovar att hålla ett öga på bloggen framöver.

http://hospelle.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 22 juli 2010 13:11

Så tar man en massa bilder på dom.Här kommer några till                            ...

Av Maria - 22 juli 2010 12:22

...för att ge valparna en så bra start som möjligt här i livet.Fast vissa saker överlämnar jag gärna till andra, som vissa lekar tex.Då kan man istället sätta sig med en kopp kaffe, och titta på hur hundar o ungar underhåller varandra    Denna le...

Av Maria - 22 juli 2010 12:05

Nu är valparna så stora att vi är i full gång med bilträningen och vi gör små utflykter så de ska få uppleva olika miljöer. Ett problem som varit denna gång är värmen, ett uttjatat ämne, men så svårt att hitta ngn lösning på.Tur då att flera i ens be...

Av Maria - 16 juli 2010 10:13

   Hela gänget njöt av den lite mer behagliga temperaturen som blev efter regnet    Pappa B-U spelar ut hela sitt register för att få lite uppmärksamhet.Men han borde väl veta vid det här laget hur stor chans man har att konkurrera med godislet...

Av Maria - 16 juli 2010 10:00

Och då kan man ju roa sig med lite olika saker o på olika sätt Antingen      Så roar man sig med samma saker som man brukar när solen skiner Eller    Så gör man sånt man gärna undviker när solen skiner Hela gänget är redo för en liten ...

Ovido - Quiz & Flashcards